Drumstore – blog – salon muzyczny

Blog poświęcony szeroko rozumianej tematyce perkusyjnej. Najświeższe informacje z branży muzycznej, nowinki, relacje z wydarzeń perkusyjnych, testy instrumentów perkusyjnych, prezentacja nowych modeli. Piszemy nie tylko o perkusjach akustycznych, ale również perkusjach elektronicznych, perkusjach hybrydowych, perkusjonaliach, bębnach etnicznych, instrumentach klasycznych perkusyjnych.

Aktualności

Rimshot i Cross Stick

Możliwości grania na werblu jest wiele. Istnieje jednak kilka określeń, które powinien znać każdy perkusista. Do zdecydowanie wartych poznania technik należą m.in. rimshot i cross stick.

Rimshot to technika werblowa polegająca na jednoczesnym uderzaniu pałką w obręcz i naciąg werbla. Charakteryzuje się połączeniem brzmienia werblowego z mocnym, drewnianym akcentem. W porównaniu do standardowej techniki gry rimshot sprawia, że uzyskana barwa instrumentu jest jaśniejsza, ostrzejsza i bardziej przebijająca się. Najczęściej stosowana przy graniu podstawowego bitu perkusyjnego (tzw. backbeat).

Wyróżniamy trzy podstawowe typy rimshotów. Najpopularniejszy jest typ standardowy, polegający na trzymaniu pałek w taki sposób, iż ich główki znajdują się w odległości ok. 7-8cm od obręczy. Dzięki temu uderzenie jest mocno zaakcentowane i donośne. Drugim typem jest tzw. ping shot, gdy główka pałeczki znajduje się ok. 2-3cm od obręczy, a brzmienie zyskuje więcej wysokich tonów. Ostatnim typem jest gock, czyli technika, w której główka pałki znajduje się najbliżej centrum naciągu. Uzyskane brzmienie jest niskie, a zarazem przenikliwe. Jako ciekawostkę warto dodać, że wynalezienie rimshotów przypisuje się słynnemu Gene Krupie.

Technika cross stick (także: side stick, rim click) jest nierzadko określana jako rimshot. Nic bardziej mylnego – obie techniki bardzo się różnią, szczególnie pod względem samego brzmienia. O ile rimshoty gwarantują nam głośne, przenikliwe brzmienie tak cross stick nadaje łagodną barwę.

W przypadku cross stick pałka zostaje położona na membranie werbla. Podczas gry końcówka pałki jest cały czas w kontakcie z membraną, a uderza się jedynie obręcz. Brzmienie jest ciepłe, drewniane i świetnie sprawdza się przy graniu muzyki, w której liczą się przede wszystkim niuanse, a nie moc uderzenia.

Dagmara Naczk

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *