Drumstore – blog – salon muzyczny

Blog poświęcony szeroko rozumianej tematyce perkusyjnej. Najświeższe informacje z branży muzycznej, nowinki, relacje z wydarzeń perkusyjnych, testy instrumentów perkusyjnych, prezentacja nowych modeli. Piszemy nie tylko o perkusjach akustycznych, ale również perkusjach elektronicznych, perkusjach hybrydowych, perkusjonaliach, bębnach etnicznych, instrumentach klasycznych perkusyjnych.

Porady

Mikrofonowanie i triggery

Nawet jeśli posiadamy rewelacyjnie brzmiący zestaw perkusyjny, który na sucho brzmi bardzo dobrze po podłączeniu nagłośnienia nie zawsze brzmi tak, jak byśmy tego chcieli. Najczęstszym sprawcą problemów jest fakt nieodpowiedniego omikrofonowania instrumentu.

mikro1

W pierwszej kolejności warto sprawdzić, czy overheady (czyli mikrofony pojemnościowe zbierające całość brzmienia, umieszczone nad zestawem) znajdują się w równej odległości od werbla. Odpowiednie ustawienie mikrofonów sprawia, że zgadza się faza i brzmienie werbla z dwóch mikrofonów nie ulega zbijaniu.

mikro2

Im bardziej mikrofon jest skierowany ku środkowi naciągu tym wyraźniej zaakcentowany zostaje atak. Umieszczając go bliżej krawędzi sprawiamy natomiast, iż w pierwszej kolejności zostaje wyeksponowany rezonans. Jeśli brzmienie naszych bębnów wydaje nam się zbyt płaskie i kartonowe podczas nagłośnienia i nagrywania, należy zatem ustawiać mikrofon tuż przy krawędzi bębna. Wspomniane wytyczne dotyczą werbla i bębnów, z omikrofonowaniem centrali sprawa wygląda nieco odmiennie.

mikro3

Przy omawianiu kwestii bębna basowego warto już na samym początku nadmienić, iż wycięcie otworu w naciągu rezonansowym jest niezbędne, jeśli zależy nam na właściwym nagłośnieniu. W przeciwnym wypadku zabraknie nam odpowiedniego ataku, a brzmienie będzie zbyt stłumione. Wykonanie wylotu w naciągu zajmuje dosłownie chwilę i można tego dokonać nawet za pomocą zwykłej, rozgrzanej puszki. Powstały otwór najlepiej zabezpieczyć specjalną obręczą, która dodatkowo korzystnie wpływa na brzmienie bębna.

Gdy już zrobiliśmy wylot w naciągu należy zdecydować, czy zależy nam na wyrazistości i ostrości brzmienia centrali czy preferujemy mocno basową barwę. Jeśli mieszczony na specjalnym statywie, bądź uchwycie (np. Gibraltar Internal Mic Mount) mikrofon będzie znajdował się blisko otworu to brzmienie będzie bardziej muliste (to w tym miejscu kumuluje się najwięcej dołu). By zyskać mocny atak należy umieścić mikrofon wewnątrz centrali. Perkusiści grający muzykę metalową dość często decydują się na zdejmowanie naciągu rezonansowego przy nagrywkach, przez co zyskują maksymalny atak kosztem rezonansu.

mikro4

Prawidłowe omikrofonowanie jest ważne, choć i tak najważniejszą podstawę stanowi sam zestaw perkusyjny. Posiadając nawet najlepszej klasy mikrofony nie sprawimy, iż słabej jakości bębny zaczną brzmieć rewelacyjnie. Czasami mimo zarówno dobrego nagłośnienia i rewelacyjnego zestawu efekt nie jest zadowalający, brzmienie nadal jest zbyt kartonowe i dominują środkowe częstotliwości. Problem może rozwiązać funkcja odwrócenia fazy, która dostępna jest w DAWie i lepszych mikserach.

mikro5

Jeśli mimo wszystkich zabiegów nadal brzmienie nas nie zadowala warto pomyśleć o zastosowaniu triggerów. Poza faktem polepszenia brzmienia zrównują dynamikę, przez co bardzo często stosowane są m.in. przez perkusistów grających na podwójnej stopie. Triggery można kupować pojedynczo, jak i w całych zestawach (np. Ddrum Acoustic Pro). Kosztem naturalnego brzmienia zestawu mamy zagwarantowaną równość siły uderzenia i możliwość modyfikacji barwy.

Dagmara Naczk

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *