Drumstore – blog – salon muzyczny

Blog poświęcony szeroko rozumianej tematyce perkusyjnej. Najświeższe informacje z branży muzycznej, nowinki, relacje z wydarzeń perkusyjnych, testy instrumentów perkusyjnych, prezentacja nowych modeli. Piszemy nie tylko o perkusjach akustycznych, ale również perkusjach elektronicznych, perkusjach hybrydowych, perkusjonaliach, bębnach etnicznych, instrumentach klasycznych perkusyjnych.

Aktualności

Części zamienne

Jest kilka istotnych wytycznych, na które należy zwrócić uwagę kupując części zamienne, bowiem parametry różnią się niekiedy diametralnie w zależności od modelu naszego instrumentu.

Śrubki – informacje podstawowe

W przypadku śrub oczywiście istotny jest ich typ – odmienne śruby użyjemy do centrali, a inne do stopy. Co ważne, nawet jeśli poszukując śrub np. do floor toma natrafimy w sklepie na dany komplet musimy się upewnić, czy długość śruby, którą chcemy kupić, jest taka sama jak w naszym floor tomie.

pearl_t-062l_6

Długości mogą się różnić – niektóre śruby do centrali mierzą 9cm, a inne np. 13cm. Jeśli nie możemy znaleźć śrub pożądanej długości, lepiej zdecydować się na dłuższe.

Podkładki pod śruby naciągowe

W przypadku śrub warto pamiętać o takim niepozornym detalu, jakim jest podkładka. Zapobiega ona ewentualnym zarysowaniom obręczy i wgnieceniom podczas dokręcania śruby naciągowej. Podkładki mogą być stalowe lub nylonowe.

gibraltar_sc-12_podkladka_pod_sruby_12_szt

To, na jakie się zdecydujemy zależy od naszych własnych preferencji. Stalowe będą z pewnością wytrzymalsze, natomiast nylonowe mogą skuteczniej zapobiegać rozstrajaniu.

Lugi i wkładki gwintowe do lugów

W przypadku lug poza tak oczywistą kwestią, jaką jest jej długość należy zwrócić uwagę na odległość śrub mocujących, które w zależności od modelu werbla czy toma mogą się różnić.  Kupując wkładki gwintowe należy zwrócić uwagę na dwie podstawowe kwestie.

ludwig_imperial_-_luga_werblowa

 

Pierwszą jest średnica gwintu, który zazwyczaj wynosi 6mm. Rozmiar gwintu zazwyczaj podaje się analogicznie od długości jego średnicy, czyli np. M6 czy ewentualnie nieco mniejszy M58. Drugą kwestią jest oczywiście długość gwintu, przy czym w przypadku wkładek istotne jest, by były dopasowane idealnie.

Filce i podkładki piankowe

Podkładki pod talerze zazwyczaj są filcowe lub ewentualnie piankowe. W przypadku podkładek najważniejsza jest ich średnica. Pod dolny talerz hi-hatu z pewnością użyjemy tych o dużej średnicy, natomiast do górnego talerza raczej o mniejszej, ze względu na rozmiary kopułki.

gibraltar_sc-cfl_4_-_komplet_filcow_4szt

W przypadku pozostałych talerzy średnica nie ma aż tak dużego znaczenia – w nieznacznym stopniu może wpływać na przytłumienie blachy, gdy jest większa.

Plastikowe podkładki z tulejką

Zanim nałożymy dolny filc na talerz potrzebujemy plastikowej podkładki, która zapobiega opadaniu talerza w pionie statywu. Warto wybierać te podkładki, które zostały dodatkowo wyposażone w tulejkę.

gibraltar_sc-19b_-_tulejka_srednica_8mm_krotsza

Chroni ona talerz przed ewentualnym powstawaniem tzw. „key hole”, czyli wyrabianiem się dziury talerza prowadzącym ostatecznie do jego pęknięcia. Jeśli nasz statyw posiada samą podkładkę możemy do niej dokupić oddzielnie tulejkę i zyskamy ten sam efekt.

Zestawy naprawcze

Tytułem zakończenia warto poruszyć kwestię gotowych zestawów naprawczych. Niekiedy producenci (np. firma DrumCraft) posiadają w swojej ofercie specjalnie przygotowane zestawy, w których znajdziemy komplet zapasowych części perkusyjnych.

 

basix_set01_zestaw_naprawczy

Drobiazgi lubią się gubić, więc warto na wszelki wypadek zaopatrzyć się w przynajmniej jeden zestaw naprawczy, by mieć pewność, że w trakcie koncertu (a tym bardziej dłuższej trasy koncertowej) dysponujemy awaryjnymi częściami, takimi jak lugi czy filce.

Dagmara Naczk

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *